Μητρόδωρος ο Χίος
Ο Μητρόδωρος ο Χίος αρχαίος Έληνας φιλόσοφος, ιατρός και
μαθηματικός που έζησε στο τέλος του 5ο αιώνα π.Χ. με αρχές του 4ου
αιώνα π.Χ.. Υπήρξε πρόδρομος της Σχολής των Σκεπτικών. Μαθητής κατ΄
άλλους του Δημόκριτου και κατ΄ άλλους του Νέσσου του Χίου και του
Αναξάρχου του Αβδηρίτη.
Δίδασκε παράλληλα ιατρική και ασχολήθηκε με μαθηματικές έρευνες. Έργο του φέρει τον τίτλο "Ελληνική Ανθολογία" που εριλαμβάνει 46 αριθμητικά επιγράμματα που μερικά εξ αυτών αναφέρονται στον πατέρα της άλγεβρας Διόφαντο και στον Πλάτωνα. Τα επιγράμματα αυτά αναφέρονται κυρίως σε συστήματα εξισώσεων και κρίνονται ως μεγάλου ενδιαφέροντος στην ιστορία της αριθμητικής και των μαθηματικών γενικότερα.
Δίδασκε παράλληλα ιατρική και ασχολήθηκε με μαθηματικές έρευνες. Έργο του φέρει τον τίτλο "Ελληνική Ανθολογία" που εριλαμβάνει 46 αριθμητικά επιγράμματα που μερικά εξ αυτών αναφέρονται στον πατέρα της άλγεβρας Διόφαντο και στον Πλάτωνα. Τα επιγράμματα αυτά αναφέρονται κυρίως σε συστήματα εξισώσεων και κρίνονται ως μεγάλου ενδιαφέροντος στην ιστορία της αριθμητικής και των μαθηματικών γενικότερα.
Το έργο του Μητροδώρου του Χίου πρωτοεκδόθηκε το 1894:
"Griechische Anthology", Εκδόσεις H. Stadtmüll, Leipzig
1894-1896. Αυτού ακολούθησε μετάφραση στην αγγλική σε τρίτομη έκδοση
της Loeb Library το 1916-1917.
Θαλής ο Μιλήσιος
Ο Θαλής ο Μιλήσιος, (περ 630/635 π.Χ. - 543 π.Χ.) προσωκρατικός
φιλόσοφος που δραστηριοποιήθηκε στις αρχές του 6ου αιώνα π.Χ. στη
Μίλητο. Του αποδίδεται το έργο Ναυτική Αστρολογία, αλλά θεωρείται
μάλλον αμφίβολο αν το έγραψε ο ίδιος. Για την ανασύσταση της σκέψης
του βασιζόμαστε αποκλειστικά σε μαρτυρίες. Η παράδοση κατατάσσει τον
Θαλή μεταξύ των επτά σοφών και τον περιγράφει ως άνθρωπο με πλατιές
γνώσεις και μεγάλη επινοητικότητα. Το σημαντικότερο είναι, ωστόσο, ότι
μέσω της προβληματικής του για την αρχή του κόσμου ανήγαγε τα πολλαπλά
φαινόμενα του κόσμου σε μία απρόσωπη, μοναδική ή ενιαία αρχή, γεγονός
που τον κατατάσσει δίκαια στη χορεία των φιλοσόφων. Ο Θαλής είναι
γνωστός και για την επιτυχημένη πρόβλεψη της ηλιακής έκλειψης του 585.
Επίκουρος
Ο Επίκουρος (Σάμος, 341 π.Χ. - Αθήνα, 270 π.Χ.) ένας αρχαίος
έλληνας φιλόσοφος ιδρυτής του Επικουρισμού, μιας από τις πιο γνωστές
σχολές της ελληνιστικής φιλοσοφίας.
Αριστοτέλης
Ο Αριστοτέλης ( 384 - 322 π.Χ. ) αρχαίος Έλληνας φιλόσοφος. Μαζί
με το δάσκαλό του Πλάτωνα αποτελεί σημαντική μορφή της φιλοσοφικής
σκέψης του αρχαίου κόσμου, και η διδασκαλία του διαπερνούσε βαθύτατα
τη δυτική φιλοσοφική και επιστημονική σκέψη μέχρι και την Επιστημονική
Επανάσταση του 17ου αιώνα. Υπήρξε φυσιοδίφης, φιλόσοφος, δημιουργός
της λογικής και ο σημαντικότερος από τους διαλεκτικούς της αρχαιότητας
Αρίσταρχος ο Σάμιος
Ο 'Αρίσταρχος ο Σάμιος' (310 π.Χ. - περίπου 230 π.Χ.) Έλληνας
αστρονόμος και μαθηματικός, που γεννήθηκε στη Σάμο. Είναι ο πρώτος
καταγεγραμμένος άνθρωπος ο οποίος πρότεινε ηλιοκεντρικό μοντέλο του
Ηλιακού Συστήματος, θέτοντας τον Ήλιο και όχι τη Γη, στο κέντρο του
γνωστού Σύμπαντος (για το λόγο αυτό είναι συχνά γνωστός ως ο
"Έλληνας Κοπέρνικος"). Οι ιδέες του περί Αστρονομίας δεν
είχαν γίνει αρχικά αποδεκτές και θεωρήθηκαν κατώτερες από εκείνες του
Αριστοτέλη και του Πτολεμαίου, έως ότου αναγεννήθηκαν επιτυχώς και
αναπτύχθηκαν από τον Κοπέρνικο περίπου 2000 χρόνια μετά.
Απολλώνιος o Περγαίος
Έζησε, κατά πάσα πιθανότητα, στο διάστημα (265-170 π.Χ.). Μεγάλος μελετητής της γεωμετρίας έζησε, σπούδασε και δίδαξε στην
Αλεξάνδρεια. Καθηγητής του Μουσείου της πόλης του, θεωρείται σαν ο
τρίτος μεγαλύτερος μαθηματικός μετά τον Αρχιμήδη και τον Ευκλείδη. Ο Απολλώνιος αν και κορυφαίος μελετητής του Μουσείου, αναφέρεται ως
ματαιόδοξος και υπερόπτης. Από το πλήθος των έργων του ελάχιστα
σεβάστηκε ο χρόνος με κορυφαίο από αυτά τα "Κωνικά" του.
Ενδεικτικός είναι ο κατάλογος των έργων του, που μνημονεύτηκαν.
Ερατοσθένης ο Κυρηναίος
Ο Ερατοσθένης (Κυρήνη 276 π.Χ. – Αλεξάνδρεια 194 π.Χ.) αρχαίος
Έλληνας μαθηματικός, γεωγράφος και αστρονόμος. Θεωρείται ο πρώτος που
υπολόγισε το μέγεθος της Γης και κατασκεύασε ένα σύστημα συντεταγμένων
με παράλληλους και μεσημβρινούς. Ακόμα κατασκεύασε ένα χάρτη του
κόσμου όπως τον θεωρούσε.
Χρύσιππος ο Σολεύς
Ο φιλόσοφος Χρύσιππος (280 π.Χ. – 206 π.Χ.), γιος του Απολλωνίου,
υπήρξε ένας από τους σημαντικότερους της Στωικής σχολής, θεωρούμενος
ως ένας από τους θεμελιωτές της. Γεννήθηκε στους Σόλους ή στην Ταρσό
της Κιλικίας. Στα νιάτα του είχε ασχοληθεί με τον αθλητισμό. Αργότερα
πήγε στην Αθήνα, όπου πήρε μαθήματα από τον Ζήνωνα, τον ιδρυτή της
στωικής σχολής, και μετά από τον Κλεάνθη, τον διάδοχο του Ζήνωνα.
Επίσης φοίτησε στη «Νέα Ακαδημία», που είχε ιδρύσει στην Αθήνα ο
Αρκεσίλαος. Μετά τον θάνατο και του Κλεάνθη, ο Χρύσιππος τον
διαδέχθηκε ως ο επικεφαλής της «Ποικίλης Στοάς». Αποκλήθηκε ο «Άγιος
Θωμάς ο Ακινάτης της Στοάς» και έχει λεχθεί ότι «άνευ Χρυσίππου δεν
υπάρχει Στοά». Οι Αθηναίοι για να τιμήσουν τον Χρύσιππο τον ανακήρυξαν
Αθηναίο δημότη και όταν πέθανε έστησαν τον ανδριάντα του στον
Κεραμεικό.
Υπατία
Η Υπατία (370-415 μ.Χ.) υπήρξε Ελληνίδα νεοπλατωνική φιλόσοφος,
αστρονόμος και μαθηματικός. Έζησε και δίδαξε στην Αλεξάνδρεια όπου και
δολοφονήθηκε από όχλο που αποτελείτο από φανατικούς χριστιανούς.
Ευκλείδης
Ο Ευκλείδης από την Αλεξάνδρεια (~ 325 π.Χ. - 265 π.Χ.), ήταν Έλληνας
μαθηματικός, που δίδαξε και πέθανε στην Αλεξάνδρεια της Αιγύπτου,
περίπου κατά την διάρκεια της βασιλείας του Πτολεμαίου Α΄ (323 π.Χ. -
283 π.Χ.). Στις μέρες μας είναι γνωστός ως ο «πατέρας» της Γεωμετρίας.
Ο Ευκλείδης δεν ήταν ακριβώς ένας μεγάλος καινοτόμος αλλα κυρίως
οργανωτής που συστηματοποίησε και έθεσε σε στέρεες θεωρητικές βάσεις
τα συμπεράσματα στα οποία έφτασαν ο Θαλής, ο Εύδοξος και άλλες
φωτεινές διάνοιες της εποχής. Ο Ευκλείδης είχε την ικανότητα να
ανασυντάξει τις αποδείξεις των θεωρημάτων σε σύντομους αυστηρούς
όρους.Το πιο γνωστό έργο του είναι τα Στοιχεία, που αποτελείται από 13
βιβλία.
Ποσειδώνιος ο Ρόδιος
Ο Ποσειδώνιος ο Ρόδιος ή ο Απαμεύς (περ. 135 π.Χ. – 51 π.Χ.) ήταν
Έλληνας πολυμαθής Στωικός φιλόσοφος, αστρονόμος, γεωγράφος, πολιτικός,
ιστορικός και δάσκαλος που γεννήθηκε στην Απάμεια της Συρίας. Τον
θεωρούσαν τον πολυμαθέστερο άνθρωπο του κόσμου για την εποχή του.
Τίποτα από το τεράστιο έργο του δεν έχει σωθεί ως ολότητα σήμερα, αλλά
μόνο αποσπάσματα.
Θέων ο Σμυρναίος
Ο Θέων ο Σμυρναίος (2ος μ.Χ. αιών) ήταν Έλληνας φιλόσοφος, μαθηματικός
και αστρονόμος. Μελέτησε τους Ερμή και Αφροδίτη και διατύπωσε την
άποψη ότι κινούνται γύρω από τον Ήλιο. Ακόμα ο Θέων κατέγραψε σε
βιβλίο όλες σχεδόν τις εργασίες των αρχαίων Ελλήνων αστρονόμων. Το
βιβλίο αυτό εκδόθηκε και στα λατινικά το 1656: "Theonis Smyrnaei
Platonidi liber de Astronomia".
Ποσειδώνιος ο Ρόδιος
Ο Ποσειδώνιος ο Ρόδιος ή ο Απαμεύς (περ. 135 π.Χ. – 51 π.Χ.) ήταν
Έλληνας πολυμαθής Στωικός φιλόσοφος, αστρονόμος, γεωγράφος, πολιτικός,
ιστορικός και δάσκαλος που γεννήθηκε στην Απάμεια της Συρίας. Τον
θεωρούσαν τον πολυμαθέστερο άνθρωπο του κόσμου για την εποχή του.
Τίποτα από το τεράστιο έργο του δεν έχει σωθεί ως ολότητα σήμερα, αλλά
μόνο αποσπάσματα.
Αρχιμήδης
Ο Αρχιμήδης (287 π.Χ.-212 π.Χ.) ένας από τους μεγαλύτερους
μαθηματικούς, φυσικούς και μηχανικούς της αρχαιότητας. Γεννήθηκε,
έζησε και πέθανε στις Συρακούσες, την μεγάλη ελληνική αποικία της
Σικελίας.
Πατέρας του Αρχιμήδη ήταν ο αστρονόμος Φειδίας ενώ συγγενής του ήταν και ο βασιλιάς των Συρακουσών, Ιέρων Α'. Παρόλο που καταγόταν από ευγενική γενιά, ο Αρχιμήδης αρνήθηκε να πάρει οποιοδήποτε αξίωμα, επιμένοντας να διαθέτει όλο του τον χρόνο στη σπουδή και τη μάθηση. Γι' αυτόν τον λόγο ταξίδεψε στην Αίγυπτο και ήρθε σε επαφή με τους Ερατοσθένη και Δοσίθεο, ενώ ήταν φίλος και συμμαθητής του Κόνωνα του Σάμιου.
Πατέρας του Αρχιμήδη ήταν ο αστρονόμος Φειδίας ενώ συγγενής του ήταν και ο βασιλιάς των Συρακουσών, Ιέρων Α'. Παρόλο που καταγόταν από ευγενική γενιά, ο Αρχιμήδης αρνήθηκε να πάρει οποιοδήποτε αξίωμα, επιμένοντας να διαθέτει όλο του τον χρόνο στη σπουδή και τη μάθηση. Γι' αυτόν τον λόγο ταξίδεψε στην Αίγυπτο και ήρθε σε επαφή με τους Ερατοσθένη και Δοσίθεο, ενώ ήταν φίλος και συμμαθητής του Κόνωνα του Σάμιου.
Ίππαρχος ο Ρόδιος
Ίππαρχος ο Ρόδιος ή Ίππαρχος ο Νικαεύς (περ.190 π.Χ. - 120 π.Χ.) Έλληνας αστρονόμος, γεωγράφος, χαρτογράφος και μαθηματικός, θεωρούμενος από αρκετούς και ακριβέστερα ως ο «πατέρας της Αστρονομίας». `Αλλοι τίτλοι που του έχουν αποδοθεί είναι του μεγαλύτερου αστρονομικού παρατηρητή «πρίγκιπα της παρατήρησης», «θεμελιωτή της τριγωνομετρίας» ως και του «μεγαλύτερου αστρονόμου της αρχαιότητας», αλλά και «όλων των εποχών». Η υπομονή του, η οξυδέρκειά του αλλά και το βεβαιούμενο ιστορικά πάθος του με ότι καταπιανόταν τον οδήγησαν σε δρόμους που σήμερα, αναλογικά με τα δεδομένα της εποχής του, σίγουρα εντυπωσιάζουν.
Πλάτων
Ο Πλάτων (427 π.Χ. - 347 π.Χ.) αρχαίος Έλληνας φιλόσοφος από την
Αθήνα, ο πιο γνωστός μαθητής του Σωκράτη και δάσκαλος του Αριστοτέλη.
Το έργο του με τη μορφή φιλοσοφικών διαλόγων έχει σωθεί ολόκληρο (του
αποδίδονται ακόμα και μερικά νόθα έργα) και άσκησε τεράστια επιρροή
στην αρχαία ελληνική φιλοσοφία και γενικότερα στη δυτική φιλοσοφική
παράδοση μέχρι τις ημέρες μας. Ο Πλάτων, μεταξύ άλλων, έγραψε την
Απολογία του Σωκράτους, η οποία θεωρείται ως μια σχετικά ακριβής
καταγραφή της απολογίας του Σωκράτη στη δίκη που τον καταδίκασε σε
θάνατο, το Συμπόσιο όπου μιλά για την φύση του έρωτα, ενώ σε δύο
μακρούς διαλόγους, την Πολιτεία και τους Νόμους, περιέγραψε την
ιδανική πολιτεία.
Άρατος ο Σολεύς
Αλεξανδρινός ποιητής που άκμασε το 305 - 240 π.Χ. Καταγόταν εκ Σόλων της Κιλικίας, κατ΄ άλλους από τη Ταρσό αλλά μάλλον ότι εκεί έζησε για λίγο. Πατέρας του ήταν ο διαπρεπής τότε Πολιτικός και στρατιωτικός Αθηνόδωρος. Μαθήτευσε κοντά στον Μενεκράτη στην Έφεσο (292 π.Χ.). Στη συνέχεια πήγε στη Κω και δέχθηκε τη διδασκαλία του Φιλητά. Εκεί γνώρισε τον Θεόκριτο και άλλους ποιητές του καλούμενου βουκολικού κύκλου. Στη συνέχεια πήγε στην Αθήνα και έγινε μαθητής του περιπατητικού φιλόσοφου Πραξιφάνη, εκεί γνώρισε και τον Ζήνωνα τον στωικό φιλόσοφο και τον Μενέδημο τον ιδρυτή της Ερετριακής σχολής και τον Καλλίμαχο τον Κυρηναίο. Ο Άρατος ασχολήθηκε και με τα Μαθηματικά και με την Αστρονομία. Ο Φιλόσοφος Ζήνων όταν κλήθηκε ως διδάσκαλος από τον φιλότεχνο βασιλιά της Μακεδονίας Αντίγονο τον Γονατά και μη δυνάμενος εκ γήρατος να μεταβεί, έστειλε τον Άρατο με τους μαθητές του Περσαίη και Φιλονίδη (276 π.Χ.). Τότε ο Άρατος έγραψε, για τους γάμους του Αντιγόνου, το περίφημο ποίημά του «Ύμνος στον Πάνα».όπου εξυμνεί τη περίλαμπρη νίκη του Αντιγόνου κατά των Γαλατών στη μάχη της Λυσιμαχείας (277 π.Χ) κατά την οποία ο Παν επέφερε στους Γαλάτες «πανικό». Επίσης εκτελώντας επιθυμία του Μακεδόνα βασιλιά ο Άρατος ποίησε τα «Φαινόμενα», αστρονομικό και μετεωρολογικό ποίημα που προκάλεσε το θαυμασμό των συγχρόνων του. Μετά την αιφνίδια εισβολή του Πύρου (274 π.Χ.) ο ποιητικός και φιλοσοφικός κύκλος της Αυλής του Αντιγόνου διαλύθηκε και ο Άρατος πήγε στη Συρία στην Αυλή του βασιλιά Αντίοχου Α' (του Σωτήρα). Εκεί ο Άρατος εξέδωσε τα διορθωτικά σχόλια στην Οδύσσεια του Ομήρου. Μετά την αποκατάσταση στη Μακεδονία ο Βασιλιάς Αντίγονος κάλεσε τον Άρατο και αυτός επέστρεψε όπου και αργότερα πέθανε (245 π.Χ.).
Θεόφραστος ο Ερέσιος
Ο Θεόφραστος (372 π.Χ. – περ. 287/5 π.Χ.) ήταν φιλόσοφος της αρχαιότητας. Θεωρείται συνεχιστής του έργου του Αριστοτέλη τον οποίο και διαδέχτηκε στη διεύθυνση της Περιπατητικής σχολής.
Αρχύτας ο Ταραντίνος
Ο Αρχύτας (428 - 347 π.Χ.) επιφανής πυθαγόρειος φιλόσοφος, καταγόμενος από τον Τάραντα και μαθητής του Φιλολάου του Κροτωνιάτη. Ήταν ένας αξιόλογος αστρονόμος, μαθηματικός και πολιτικός. Θεωρείται από τους μεγαλύτερους διανοητές της ελληνικής αρχαιότητας. Ο Αριστοτέλης έγραψε γι'αυτόν ειδική πραγματεία, η οποία δεν έχει διασωθεί, «Η φιλοσοφία του Αρχύτα».
Δημόκριτος
Δημόκριτος (~460 π.Χ.- 370 π.Χ) προσωκρατικός φιλόσοφος, γεννήθηκε στα Άβδηρα στην Θράκη. Μαθητής του Λεύκιππου. Πίστευε ότι η ύλη αποτελείτo από αδιάσπαστα, αόρατα στοιχεία, τα άτομα. Επίσης ήταν ο πρώτος που αντιλήφθηκε ότι ο Γαλαξίας είναι το φως από μακρινά αστέρια. Ήταν ανάμεσα στους πρώτους που ανέφεραν ότι το σύμπαν έχει και άλλους κόσμους και μάλιστα ορισμένους κατοικημένους. Ο Δημόκριτος ξεκαθάριζε ότι το κενό δεν ταυτίζεται με το τίποτα , είναι δηλαδή κάτι το υπαρκτό.
Ο Πυθαγόρας ο Σαμιος
Ο Πυθαγόρας ο Σαμιος, υπήρξε έλληνας φιλόσοφος, μαθηματικός, γεωμέτρης και θεωρητικός της μουσικής. Είναι ο κατεξοχήν θεμελιωτής των ελληνικών μαθηματικών και δημιούργησε ένα άρτιο σύστημα για την επιστήμη των ουρανίων σωμάτων, που κατοχύρωσε με όλες τις σχετικές αριθμητικές και γεωμετρικές αποδείξεις. Γεννήθηκε σε χρονολογία που δεν μας είναι γνωστή, αλλά που εικάζεται πως είναι μεταξύ των ετών 580 - 572 π.Χ. και ως επικρατέστερος τόπος γεννήσεως παραδίδεται η νήσος Σάμος. Πέθανε στο Μεταπόντιον της Ιταλικής Λευκανίας σε μεγάλη ηλικία, περί το 500 - 490 π.Χ.
Ζήνων ο Ελεάτης
Ελεατικός φιλόσοφος της Αρχαίας Ελλάδας. Γιος του Τελευταγόρα και ο αγαπημένος μαθητής του Παρμενίδη. Ο Ζήνων γεννήθηκε γύρω στο 488 π.Χ στην Ελέα (σημερινή Velia) της Ιταλίας. Έζησε μερικά χρόνια στην Αθήνα και λέγεται ότι ανέλυε και εξηγούσε τις θεωρίες και τα δόγματά του στον Περικλή και τον Καλλία. Λέγεται ότι βοήθησε τον Παρμενίδη να γράψει τους Νόμους της Ελέας στους οποίους οι Ελεάτες ορκίζονταν πίστη κάθε χρόνο. Υπέρμαχος της ελευθερίας δεν δίστασε να ρισκάρει τη ζωή του για να γλυτώσει την πατρίδα του από έναν τύραννο. Το αν πέθανε στην προσπάθεια ή αν επιβίωσε της πτώσης του τυράννου είναι ένα σημείο στο οποίο οι ειδήμονες διαφωνούν. Ακόμα και το όνομα του τυράννου είναι σημείο διαφωνίας. Ο Ζήνων αφιέρωσε όλη την ενέργειά του για να επεξηγήσει και να εξελίξει το φιλοσοφικό σύστημα του Παρμενίδη. Ο Πλάτωνας αναφέρει πως ο Ζήνων ήταν 25 χρόνια νεότερος του Παρμενίδη, και έγραψε την υπεράσπιση του φιλοσοφικού του συστήματος σε πολύ νεαρή ηλικία. Αν και έχουν σωθεί ελάχιστα από τα γραπτά του, τα περισσότερα που γνωρίζουμε για αυτόν προέρχονται από τον Αριστοτέλη στα Φυσικά, βιβλίο 6, κεφάλαιο 9. Ο Παρμενίδης δίδασκε πως ο κόσμος των αισθήσεων είναι μια ψευδαίσθηση επειδή αποτελείται από κίνηση (ή αλλαγή) και πολλαπλότητα. Το Πραγματικό Όν είναι απολύτως ένα και δεν υπάρχει πολλαπλότητα σε αυτό. Είναι στατικό και αμετάβλητο. Η κοινή λογική λέει πως υπάρχει και κίνηση και πολλαπλότητα. Αυτή είναι και η Πυθαγόρεια αντίληψη της πραγματικότητας ενάντια στην οποία επιχειρηματολογούσε ο Ζήνωνας. Ο Ζήνων έδειξε πως η κοινή αντίληψη της πραγματικότητας οδηγεί σε παράδοξα και οξύμωρα.
Ηράκλειτος
Γεννήθηκε στην Έφεσο κατά το 544 π.Χ.. Ο θάνατός του δεν έχει ορισθεί επακριβώς. Αν λάβουμε όμως υπ' όψιν ότι η ακμή του συμπίπτει με την 69η Ολυμπιάδα (504 π.Χ.-501 π.Χ.) και έζησε 60 έτη μπορούμε να δεχθούμε ότι ο θάνατός του συνέβη το 484 π.Χ.. Πατέρας του αναφέρεται ο Βλύσων (ή Βλόσων) ή Ηράκων. Ανήκε στο γένος των Ανδροκλειδών, εκείνων δηλαδή που υπό την Αρχηγία του Ανδρόκλου, του γιου του Βασιλέα των Αθηνών Κόδρου, εξορμήσθηκαν από την Αθήνα και έκτισαν στην Ιωνία (Μικρά Ασία) την Έφεσο. Οι περί του βίου του όμως αναφερόμενες ειδήσεις είναι πολύ λίγες.Κατά τον Διογένη Λαέρτιο ο Ηράκλειτος υπήρξε από παιδικής του ηλικίας άξιος θαυμασμού. Αν και δεν υπήρξε κανενός άλλου μαθητής επαναλάμβανε ότι είχε ρωτήσει τον εαυτόν του και είχε μάθει τα πάντα από τον εαυτό του. Από δε τα διασωθέντα αποσπάσματα του έργου του φαίνεται ότι γνώριζε πολύ καλά σχεδόν όλα τα συγγράμματα των προγενεστέρων φιλοσόφων, των επικών και ελεγειακών ποιητών καθώς και όλες τις ιστορικές συγγραφές που κυκλοφορούσαν στην εποχή του στην Ιωνία.Η εποχή του είναι μεταβατική και σηματοδοτείται από μεγάλες κοινωνικές πολιτικές και οικονομικές αλλαγές. Η φιλοσοφία του αντιμετωπίζει κριτικά τις εξελίξεις της εποχής του και παίρνει αποστάσεις τόσο από τη μυθική παράδοση όσο και από τη νέα κοινωνία που ανατέλει.
Κλαύδιος Πτολεμαίος
Ο Κλαύδιος Πτολεμαίος ήονομαστός Έλληνας φυσικός φιλόσοφος ο οποίος γεννήθηκε στη ρωμαϊκή Αίγυπτο και έζησε στην Αλεξάνδρεια κατά την περίοδο 127 - 151 μ.Χ. Το σπουδαιότερο έργο του, «Η Μεγίστη» (ή «Μαθηματική Σύνταξις»), σώθηκε στα αραβικά ως «Αλμαγέστη» και στηρίζεται στις παρατηρήσεις διάφορων προγενέστερων αστρονόμων και ιδίως του Ιππάρχου.
Νικομήδης
Μαθηματικός, αγνώστου καταγωγής, έγινε γνωστός από τις
αναφορές του Πάππου και του Πρόκλου, από τις οποίες συνάγουμε ότι
εκείνος ανακάλυψε την περίφημη Κογχοειδή (ή Κοχλοειδή) καμπύλη με τη
βοήθεια της οποίας έλυσε και το Δήλιο πρόβλημα και την Τριχοτόμηση
γωνίας. Για την χάραξη της καμπύλης ο Νικομήδης ανακάλυψε και σχετικό
όργανο, με τη βοήθεια του οποίου την σχεδίαζε με συνεχή κίνηση
(Ευτόκιος).